12 Ocak 2012 Perşembe

HALKÇI GRACCHUS BABEUF'UN ANISINA

Kralın kellesi halkın gözleri önünde giyotinle kesilerek sepete konuluyordu, aristokrasi mensupları ve kralcı klise babalarının akibeti de ayniydi. Böyle bir şey o zamana kadar dünyada görülmemişti. Herkes citoyen(yurttaş) olmuştu. "Küçük insanlar", asil olmayan sıradan halk, sankülotlar (baldırı çıplak yoksul halk), İktidara ortak olmuştu. Çünkü; Robespierre isimli bir devrimci ve jakobenler, Fransız Devriminin halkçı ve eşitliğe dayanan güçleri olarak iktidara gelmişti.

İktidardaki Robespierre'in devrimciliğihalkçılığıvatanseverliği ve bağımsızlıkçılığı, aristokrasi ve gerici burjuvazi için tehlike olmaya başladığında, 9 Thermidor darbesi ile, devrimci cumhuriyetin başı Robespierre de, giyotine gönderilmişti.

Fakat Robespierre'in ölümünden sonra Avrupa'da devrim dalgaları yayılmaya başlamış; 1830,1848 devrimlerinde ve 1871 Paris Komünü'nde hep Robespierre'in ve jakobenlerin ruhu dolaşmıştır.Ve Robespierre'in bu devrimci ruhu, Lenin'le Sovyet Devrimine; ve Mustafa Kemal Atatürk'le de milli kurtuluş savaşımıza esin kaynağı olmuştur.

Babeuf, işte bu Robespierre'in hayranıydı. Ama, Robespierre'in kanunlar önünde eşitlik tezine itirazı vardı. Babeuf, gerçek eşitliği (yani üretimden herkesin eşit pay almasını) savundu. Ve eşitliğe varmanın yegane yolu olarak da, özel mülkiyetin kaldırılmasını öngördü. Dahası;  miras hakkının kaldırılmasını;  toprağın kollektifleştirilmesini istedi. Adeta, bir bölüşüm komünizmden yanaydı Babeuf.

Mülkiyetin kutsallığına dokunan sınıfsal talepleri, Babeuf'ün en büyük günahlarıydı. Halkla ayni kaderi paylaşan, kendisine ayrıcalık istemeyen; ve önemli olanın "sınıf ayrıcalıklarını değil sınıf farklılıklarının" kendisinin ortadan kaldırılmasıdır" diyen bir devrimciydi o. Babeuf, servet biriktirmeyi ahlaksızlık olarak görmüş; ve "Eşitlerin Birliğini" kaleme almıştır.

Ama, bütün bunlar Babeuf'un sonunu hazırlamaya yetiyordu.'Eşitler Birliği' hareketi ayaklanma hazırlıkları yaparken bir ihbar sonucu önderleri yakalandı. Babeuf yargılandı ve 27 mayıs 1797 de giyotinle idam edildi.

Marx,  Babeuf'ü komünizme katkısı bakımından jakoben devrimcilerden ayrı bir yere koyar. Babeuf, öncü parti, özel mülkiyetin kaldırılması ve proletarya diktatörlüğü bakımından bilimsel sosyalistlerin esin kaynağı olmuştur.

İ.S.2.Yüzyıl Roma'sında, plep-patrici mücadelesinde, ezilen ve haklardan mahrum bırakılan halk sınıfı olan pleb'lerden yana olan Gracchus kardeşlerin mücadeleci kimliğine atfen kendine gracchus ismini alan Gracchus Babeuf, devrimci mücadele tarihindeki yerini daima koruyacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder