Seyir halindeki gemilerin
pupalarında ‘dümen suyu’ dediğimiz bir iz-suyu olur. Gemi sizden uzaklaştıkça
dümen suyu silikleşmeye başlar ve bir süre sonra, geminin izini sürmüş olduğunuz dümen suyu artık görülmez olur. Ama, toplumların tarihsel ilerleme rotasında öyle gemiler vardır ki onların dümen suları hafızaya
kazınır; tarihin ufkunda bir türlü kaybolmaz. Bu gemiler, sadece denizde değil toplumların kaderinin belirlenmesinde
de yol alır; serüvenleriyle destan
yazar; masallaşırlar.. Ömürleri dolunca da sulara değil anılara ve tarihsel belleğe gömülürler..
İşte onlardan bazıları:
Adını sultan 2.Mahmut’tan alan Mahmudiye Kalyonu zamanının en büyük ahşap gemisiydi..Üç ambarı ve 128 topu vardı.. Yerli imalat birinci sınıf bir savaş gemisi olarak, 1828'de, Tersane-i Amire(İstanbul Tersanesi)'de kızağa konmuş; ve 1829'da denize indirilmişti. 65m boyundaki Mahmudiye Kalyonunun mürettebatı 1280 kişiydi. 45 yıl Osmanlı donanmasına hizmet etmiş olan Mahmudiye Kalyonu’na, Ateş Mehmet Paşa kumandasında Kırım Savaşın(1853-1856)’daki başarılarından ötürü Gazi ünvanı verilmişti. 1874 yılına gelindiğinde, Mahmudiye kalyonu feshedilip hizmetten kaldırıldı. 2. Abdülhamit zamanında(1876) hazinede para kalmayınca, askerlere maaş verilemez oldu; ve Mahmudiye Kalyonu enkazı maaşlara mahsuben bahriye subaylarına verilmeye başladı. Bahriye Nazırı, "Mahmudiye'den 500 okka enkaz verile" diye buyurdu mu maaşlar, gemi enkazını kaldıracak olan enkazcı, hurdacı esnaf tarafından ödenirdi.
Mahmudiye Kalyonu |
Adını sultan 2.Mahmut’tan alan Mahmudiye Kalyonu zamanının en büyük ahşap gemisiydi..Üç ambarı ve 128 topu vardı.. Yerli imalat birinci sınıf bir savaş gemisi olarak, 1828'de, Tersane-i Amire(İstanbul Tersanesi)'de kızağa konmuş; ve 1829'da denize indirilmişti. 65m boyundaki Mahmudiye Kalyonunun mürettebatı 1280 kişiydi. 45 yıl Osmanlı donanmasına hizmet etmiş olan Mahmudiye Kalyonu’na, Ateş Mehmet Paşa kumandasında Kırım Savaşın(1853-1856)’daki başarılarından ötürü Gazi ünvanı verilmişti. 1874 yılına gelindiğinde, Mahmudiye kalyonu feshedilip hizmetten kaldırıldı. 2. Abdülhamit zamanında(1876) hazinede para kalmayınca, askerlere maaş verilemez oldu; ve Mahmudiye Kalyonu enkazı maaşlara mahsuben bahriye subaylarına verilmeye başladı. Bahriye Nazırı, "Mahmudiye'den 500 okka enkaz verile" diye buyurdu mu maaşlar, gemi enkazını kaldıracak olan enkazcı, hurdacı esnaf tarafından ödenirdi.
HAMİDİYE |
SMS GOEBEN( YAVUZ), foto Alexander Monreal |
TCG YAVUZ (fotoğaf , Lt.Frank Norton M.C.) |
Gazi Mustafa Kemal 21 Eylül 1925'de onarım için bekleyen Yavuz'u ziyaret etmiş; bu ziyarette, "Bu gemiyi büyük Türk milletinin ihtiyacı olan sağlam ve kudretli zırhlı şekline sokacağız. Bu kudret, silah bakımından sizlere dış politika bakımından da bizlere büyük hizmet görecek; gurur sağlayacak" diyerek Yavuz'un Türkiye ve Donanma için önemini dile getirmiş.
Hayatına Moltke sınıfı muharebe kruvazörü olarak 2 Temmuz 1912'de SMS GOEBEN adıyla Alman donanmasında başlayan, ancak birinci dünya savaşı başlarında, 1914 yılında, Osmanlı devleti donanmasına geçen; 1950'ye kadar Türk donanmasında aktif görev yapan ve 1960 hurdaya ayrılan TCG YAVUZ, Türk Halkının askeri, siyasi ve kültürel hayatında iz bırakarak;ve denizlerde tonlarca hatıra bırakarak bu dünyanın denizlerinden ayrılmış; deniz tarihindeki soylu ve gururlu yerini almıştır.
Nusrat Mayın Gemisi |
Muavenet-i Milliye... Çanakkale deniz muharebeleri sırasında İngiliz donanmasının maruz kaldığı en büyük felaket Goliath zırhlısının batırılmasıydı. Goliath'ın batırılması üzerine, müttefik orduları komutanı General Hamilton "düşman madalyayı hak etti" diye günlüğüne not düşmüştü. 13 Mayıs 1915 tarihinde, Morto koyunda demirli olan Goliath'ın Kd.Yzb.Ahmet Saffet komutasındaki Muavenet-i Milliye'nin torpidolarıyla batırılmasıyla İngilizler Çanakkale boğazını denizden geçmekten vazgeçti ve Çanakkale deniz harekatı fikrini ortaya atan Denizcilik Bakanı Churchill de istifa etmek zorunda kaldı.
Kuvva-yı Milliye saflarına katılmak için bir avuç denizci tarafından İstanbul’dan Ereğli’ye kaçırılan ve daha sonra Sovyetler Birliğinden aldıkları mühimmatı her türlü tehlikeye göğüs gererek Anadolu kıyılarına taşıyan; ve Milli Mücadeleye hizmetlerinden dolayı Gazi ünvanı alan İstiklal Savaşı’nın denizdeki kahramanı ALEMDAR kurtarma gemisi.
Alemdar Römorkörü |
Kuvva-yı Milliye saflarına katılmak için bir avuç denizci tarafından İstanbul’dan Ereğli’ye kaçırılan ve daha sonra Sovyetler Birliğinden aldıkları mühimmatı her türlü tehlikeye göğüs gererek Anadolu kıyılarına taşıyan; ve Milli Mücadeleye hizmetlerinden dolayı Gazi ünvanı alan İstiklal Savaşı’nın denizdeki kahramanı ALEMDAR kurtarma gemisi.
Büyük Taarruzdan önce 29 adet
savaş uçağını Rusya’nın Novorosisk limanından Anadolu’ya
intikal ettiren Kd.Yzb Cevat Bey komutasındaki Şahin Vapuru..
Yakın komşumuz Rus halkının da, gönüllerde yer etmiş; hafızalara kazınmış Potemkin Zırhlısı ile Avrora kruvazörü adlı iki gemisi var.
Potemkin Zırhlısı, Rus donanmasının Karadeniz filosu gemilerindendi.. Rusya'da 1905 devrimi sırasında, gemideki berbat çalışma ve yaşama koşulları nedeniyle, İstibdat rejimi uygulayan Çarın zalim subaylarına karşı isyan eden gemi mürettebatının bulunduğu gemiydi. Gemi Mürettebatı isyan sırasında Potemkin Zırhlısı'nı ele geçirerek Çar' ın subaylarından kumandayı devir almış; gönderine kızıl bayrak toka ederek Odesa'daki işçi hareketi mücadelesini(Genel Grev) desteklemiş; donanmanın diğer gemilerinden yeterince destek göremeyince de Romanya'ya sığınmak zorunda kalmıştı.
Bolşevik devriminden sonra(1925), ünlü film yönetmeni Sergei Eisenstein(Sergey Ayzenştayn) tarafından, Potemkin Zırhlısı' nı konu alan unutulmaz bir film yapılmıştır.. Bu film, ilerde, dünya sinema tarihinin baş yapıtları arasında yer alacaktı.
Potemkin Zırhlısı, Rus donanmasının Karadeniz filosu gemilerindendi.. Rusya'da 1905 devrimi sırasında, gemideki berbat çalışma ve yaşama koşulları nedeniyle, İstibdat rejimi uygulayan Çarın zalim subaylarına karşı isyan eden gemi mürettebatının bulunduğu gemiydi. Gemi Mürettebatı isyan sırasında Potemkin Zırhlısı'nı ele geçirerek Çar' ın subaylarından kumandayı devir almış; gönderine kızıl bayrak toka ederek Odesa'daki işçi hareketi mücadelesini(Genel Grev) desteklemiş; donanmanın diğer gemilerinden yeterince destek göremeyince de Romanya'ya sığınmak zorunda kalmıştı.
Bolşevik devriminden sonra(1925), ünlü film yönetmeni Sergei Eisenstein(Sergey Ayzenştayn) tarafından, Potemkin Zırhlısı' nı konu alan unutulmaz bir film yapılmıştır.. Bu film, ilerde, dünya sinema tarihinin baş yapıtları arasında yer alacaktı.
Diğeri ise, Rusya'da 1917 Şubat Devrimi sırasında Bolşevikler safında Krenski Hükümeti sarayını bombalayan AVRORA kruvazörü..
Bandırma Vapuru Türk gençliği olmuş yürüyor.. |
Granma Yatı Küba halkı olmuş yürüyor |
Ve emperyalizm çağında, siyasal-tarihsel belleğimizde yer eden iki gemimiz daha var: İki ayrı ülkenin bağımsızlık ve milli egemenlik savaşında simge olmuş olan BANDIRMA vapuru ve GRANMA yatı..
Birisi Türk Devriminin diğeriyse Küba Devrimi’nin liderlerini ve öncülerini
taşımıştı.
BANDIRMA Vapuru, emperyalist işgale son vermek; düşmanı vatan
topraklarından kovacak Kuvvayı Milliye’yi örgütlemek üzere Mustafa Kemal
Atatürk’ün Mayıs 1919’da İstanbul’dan Samsun'a giderken kullandığı gemi,
GRANMA ise, ABD emperyalizminin kuklası ve uşağı olmuş
Batista rejimini yıkmak için 25 Kasım 1956'da Meksika’nın Tuxpan limanından yola
çıkan Fidel Kastro önderliğindeki 81 devrimciyi
2 Aralık 1956’da Küba’nın Oriente
eyaletine ulaştıracak olan 12 kişilik bir
yat.
Türkiye'yi ziyaretinde Fidel Castro bu iki gemi ve Atatürk için bakın ne demiş:
“Devrimci Kemal Atatürk bizim esin kaynağımız oldu. 1919’da
Anadolu’dan emperyalistleri atmak için, Bandırma gemisiyle Samsun’a çıktı.
Büyük bir zafer kazandı. Biz de tam 40 yıl sonra, ülkemizden faşistleri kovmak
için Granma gemisi sayesinde Havana’ya çıktık. Biz de zaferle kucaklaştık.
Ben de devrim gerçekleştirdim. Ama Atatürk’ün yaptıklarını
yapamazdım. Türkler sağdan sola doğru yazarken Harf Devrimi ile tam ters yönde
yazmaya başladı. Kıyafet Devrimi ve Medeni Kanun’la kadınlara getirilen statü
çok önemliydi.. Ona ve devrimlerine
hayranım. Kendinize başka bir önder aramayın.”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder