Devrimin
kalbinin attığı Morelos eyaletinin “Viva Zapata” yollarındayız… Anenecuilco, Cuautla’nın birkaç km
güneyinde bir kasaba. Karışık yol ve sapaklar nedeniyle maceralı bir yolculuğumuz
oldu. Çıktığımız kavşağa geri döndük mesala. Neyse sonunda Zapata’nın Morelos eyaletinin Ayala belediyesi
sınırlarında kalan Anenecuilco’daki Zapata
Müzesine ve doğduğu eve gelebildik.
Fakat o da ne! Müze kapalı ve bizi içeriye almıyorlar.. Bu gün günlerden
pazartesi ve müzelerin kapalı olduğunu
unutmuşuz. Peki ne yapacağız şimdi biz, onca yolu boşuna mı geldik yoksa!?
Ama ne demişler çıkmayan candan umut kesilmez! (dum vita est, spes est),
mutlaka bir yolu olmalı içeri girmenin.
Orada devasa
bir duvar resmi (mural) var, kurulmuş iskelelere bakılacak olunursa herhalde
restorasyon çalışması yapılıyor. Neyse, sesimize kulak verip birileri yanımıza
kadar geliyor, hemen derdimizi anlatıyoruz, ta Türkiye’den, devrimci Mustafa
Kemal Atatürk’ün Türkiyesi’nden geldiğimizi; devrimci Zapata’nın doğduğu evi görmek ve müzesini gezmek istediğimizi
söyleyince bizim için kapılar açılıyor ve sürpriz bir şekilde dev duvar
resminin yaratıcısı mural sanatçısı Roberto
Rodriguez Navarro ile tanışıyoruz. Meğer gezimizin başından beri
rehberimizin bize söylediği “sürpriz” buymuş!
|
En solda annesinin kucağında Zapata, çocukluk ve gençlik yılları, bilinçlenme süreci, Porfirio Diaz''ın "porfiriato" denilen baskı ve zulum dönemi ve silahlanan halk.. Meksika Devriminin öngünleri..
|
Laf aramızda adı Rodriguez
olmasına rağmen imzalarını “Roguez” diye atıyormuş. Nedenini
sorduğumuzda cevap olarak ‘ortalıkta bol miktarda Rodriguez var ;
diğerlerine karışmasın diye, bari ben de “Roguez” olayım’
demiş. Babacan, mütevazi, sıcak kanlı Roguez ile hemen ahbap oluyoruz,
bize yapmış olduğu dev muralin hikayesini sahne sahne anlatıyor:
Zapatan’ın kutsal doğumu, çocukluğu, gençlik yılları, etkilendiği
çevreler, Meksika Devrimi süreci, Ayala Planı, Diaz’ın iktidardan düşmesi,
Ayala Planı’nın hayata geçirilmesi, Zapata’nın katledilişi ve köylünün
Zapata’ya sahip çıkması ..ve Zapata’nın yolundan giden devrimciler.. Roguez,
bütün bunları resmetmiş duvara..
|
Meksika devrimi ve iç savaş yılları |
|
Zapata'nın ölümü ve köylüler |
|
Zapata burada kölelik zincirlerini kıran ve halkı özgürleştiren devrimci bir figür olarak resmedilmiş. Arkasındaki sombrerolu yoksul köylüler(peon) ise "toprak ve özgürlük" için silahlanmış halkı temsil etmekte. |
|
Roguez'in mural(duvar resmi)'nin restorasyondan önceki hali. |
Roguez’ü çok sevmiştik.. Ondan ayrılmamızın zor
olacağını; kendisini tanımamızın gezimizin “sürpriz” bir güzelliği olduğunu;
bizleri çok mutlu ettiğini; hayatımızın unutulmaz anları köşesinde yer
alacağını belirterek toplu bir fotoğraf çektirerek Roguez ile
vedalaştık.
Çok değil bundan 106 yıl önce bu
topraklarda devrimin nabzı atmış. “Toprak ve Özgürlük” sloganları atılmış; ve Ayala
Planı imzalanmış.. İşte Meksika Devriminin merkezindeki efsane devrimcinin
doğduğu ve bir vakitler yaşadığı iki odalı kerpiçten evi.. Her ne kadar restorasyon görmüş olsa da, aslında, o hatıraları ile ayakta
duruyor.
|
Zapata'nın doğduğu iki odalı kerpiçten ev, Anenecuilco |
Meksika devriminin önderi Emiliano Zapata’nın
Müze Evinden mutlu ve 'gelecekten' umutlu olarak ayrılıyoruz. Ve
Zapata'nın bir tuzak sonucu pusuya düşürüldüğü Chinameca’daki hacienda(büyük malikane)'ya doğru yolumuza devam ediyoruz.
Bir
zamanlar Güney’in Caudillo(önderi)’sı
Zapata’nın at sırtında kat ettiği Zapata Rotası’nda bu kez biz minibüsümüz ile ilerliyoruz. Ve Zapata’ya kurulan tuzağın ve pusunun hikayesi geliyor
aklımıza:
Başkan Carranza, kendisine meydan okuyan ve boyun eğmeyen Zapata'yı cezalandırmak
istemektedir. Bunun için general Pablo Gonzales’i görevlendirir. Gonzales,
yardımcısı albay Jesus Guajardo ile Zapata’yı öldürmek için bir senaryo hazırlarlar.
Senaryo gereği, albay Jesus
Guajardo sanki federal orduya karşı ayaklanmış gibi yaparak askerleri ve
silahlarıyla birlikte Zapata kuvvetlerine katılmak istediğini bildirir, ve San Juan Chinameca kasabasındaki Hacienda’da bir buluşma önerir. Ve
Zapata’ya iki at hediye gönderir.
Zapata bu öneriyi önce şüpheyle karşılar, ama Guajardo’yu bir kaç kez sınadıktan sonra öneriyi kabul eder ve yanındaki on adamıyla
birlikte Hacienda’nın kemerli kapısına gelir.
Guajardo, Zapata’yı askeri merasimle karşılayacaktır. ve
askerlerine sanki tüfekleriyle selamlama
ateşi yapacakmış gibi vaziyet aldırır.
Ancak; Zapata’nın
Hacienda’dan içeri girmesiyle birlikte selamlama atışı yapacak olan
askerler doğrudan Zapata’nın göğsüne nişan alarak yaylım ateş yaparlar ve Zapata’yı
oracıkta öldürürler.
On binlerce köylünün(campesino) Caudillo(askeri-siyasi lider, koruyucu önder)’su Zapata’nın öldüğünden herkes emin olsun diye, Zapata’nın
cesedi iki gün boyunca Cuautla meydanında
teşhir edilir.
Fakat; köylüler arasında, ölenin Zapata olmadığı; başkası olduğu;
Zapata’nın hala hayatta olduğu ve devrimin devam ettiği söylentisi bir türlü
son bulmaz; ve Zapata efsaneleşir.
Bu arada albay Guajardo
general yapılır ve 50 bin pezo ile taltif edilir.
İşte o uğursuz yerde Zapata’yı delik deşik eden mermilerin
duvarlardaki izleri ve Zapata'nın vurulduğu yere dikilen heykeli:
Zapata, Bir
seferinde “dizlerimin üzerinde alçalarak yaşamaktansa vuruşarak ayakta ölürüm daha iyi!” demişti.
Ama; o,
öldüğüyle kalmadı; Meksika’nın özgürlük
ve bağımsızlık mücadelesinde halkı aydınlatan devrim meşalesi oldu. 1994
yılında, kendilerine Zapatistalar diyen Chiapas
bölgesinin yoksul Maya yerlilerinin gerilla ordusu, Zapata’nın yolundan giderek, yoksulluğa,
sömürü ve zülüm düzenine “Ya Basta” -Yeter!!- demişlerdi..
Zapata’nın
yerel rehberi Andres Trujillo, o alevli günleri ve pusuyu rehberimize anlatıyor..
|
Senyör Andres
Trujillo’nun hediyelik eşya reyonu .. Gönüllü Zapatist rehberin hediyelik eşyaları bu kadar
oluyor işte! Tezgahın en solunda bulunan göğsü fişeklikli koyu lacivert
Zapata tişörtümüzü 200 pezoya Andres’tan
almıştık. Her üç karede de hedef gösteren “işaret parmaklı anlatım”a
dikkatlerinizi çekerim.
|
|
Zapata’ya
pusunun kurulduğu Hacienda’nnın kemerli girişi ilerde solda ve Cuautla-Chinameca dolmuşları
|
|
Cuautla Devrim Parkındaki Zapata’nın
Mezarı, Cuautla/Morelos
“Bir köylü ancak toprağa
minnet eyler, efendilerin bitmek bilmeyen arzusuna değil. Toprağın sahibi olmaz.
Biz toprağa aitiz ve bize nimetlerini sunduğu için ona minnettarız. Bu
yüzdendir diktatörlüğe karşı silahlanışımız.
Zapata'nın ölüm haberi
Devrimin fotoğrafçısı Agustin
Victor Casasola (1874-1938)’dan Emiliano
Zapata’nın ölümü
Hüzünlü ve
saygılı bakışların göz yaşları henüz kurumamışken Zapatayı ezilen ve sömürülenlerin devrimci
mücadele tarihine gömerek Puebla
üzerinden Oaxaca’ya doğru yol almaya başladık.
Şu Puebla’da,
şöyle “mole pablano” soslu güzel bir
akşam yemeği yemek; ve meşhur Cholula
Piramidini görmek vardı ama Oaxaca’ya gece yarısı varmamak için yolumuza
devam ettik.
Oaxaca,
güneydeki Sierra Madre dağlarının
eteklerinde kurulmuş tarihi, kültürel,
arkeolojik ve ekolojik özellikleri itibariyle Meksika’nın en renkli ve
görülmeğe değer sömürge kentlerinden biri.. Meksika’nın mazisi ve ruhu buralarda saklıdır derler. Meksika’nın kalbinin attığı, köklerinin
ulaştığı birkaç kentten biriymiş.. Yedi
farklı bölgeye ayrılmış olan Oxaca eyaletinde 16 dil ve 200 diyalekt
konuşulmaktaymış.
Oaxaca
Vadisi, vaktiyle, Olmeklere, Zapotek’lere ve Mixtec’lere yurt olmuş. Monte Alban ve Mitla, 2000 yıllık ağaç El Tule, Meksika içkisi Mescal üretim merkezi, sömürge öncesi
Meksikasının sanat ürünlerinin sergilendiği Rufino Tamayo Müzesi ve Oaxaca geceleri.. göreceklerimiz arasında.
Oaxaca’da
kaybolmazsınız. Zira, ızgara planlı bu kente bütün yollar Zocalo(anamaydan)’ya çıkıyor. Bizim otelimiz de Zocalo’ya, beş on
dakikalık yürüyüş mesafesindeydi.
Bu
arada Monta Alban gezimize başlamadan önce Meksika’da dikkatimizi çeken bir
hususa değinmek isterim. Meksika Para birimi ” peso ” ile Amerikan dolarının sembolleri, dikkatli bakılmazsa
ayniymiş gibi durur: Meksika pezosu
sembolü: “$” dir. Amerikan doları ise Meksika Pezosu’nun çift sütunlu
olanıdır. Şimdi Meksika’da bir restoranı gittiğinizi düşünün 2000 $’lık bir hesap geldiğinde pezo işareti olan “$”’yi Amerikan doları sanabilir; ve hesaba itiraz
edebilirsiniz
Dolar ile Pezo’nun ilginç hikayesi de şuymuş: Daha Amerikan doları
ortada yokken Meksika sömürgelerinde kullanılan Meksika gümüş parası “columnario” varmış. İşte bu “$” sembolü
columnario’dan türetilmiş. Gümüş
parada gördüğünüz bu sütunlar aslında İspanya Arması’ndan alınma Herkül
Sütunları’ymış.
Mitolojiye
göre Herkül
Sütunları, Akdeniz ile atlas okyanusun birbirleriyle buluştuğu yerdeki Cebelitarık
boğazının her iki yakasında sütun gibi yükselen iki sarp kayanın adıymış.
Vaktiyle bu iki kaya bir bütünmüş ve her iki denizi birbirinden ayırıyormuş.
Günün birinde Latinlerin Herakles’i
olan Herkül, bu bir ve bütün kayayı bir vuruşta
ortasından ikiye ayırmış.- Siz adamdaki
şu kudrete bakın!- bir sarp kaya
parçası(Sütun) Avrupa yakasında diğer sarp kaya parçası(Sütun) ise Afrika
yakasında kalmış. İşte İspanya Arması’ndaki o iki sütun Herkül Sütunlarıdır ve İspanya’nın dayandığı coğrafi sınırları gösterir. Ve Kolomb Öncesi
“Eski Dünya”nın sınırları buraya kadarmış.
Sütunlara dolanmış “ S “ biçimindeki kırmızı bantta ise “ Plus Ultra ” yazmakta. Bunun
anlamı, Latin dünyasının ötelerine, İspanya Tacının ulaşabildiği yerlere kadar
olan topraklardaki İspanya’nın egemenlik
ve ticari tekel hakkı demekmiş.
Malum; Kolomb öncesi dünya, “kapalı dünya” imiş, yani; henüz Amerika toprakları bilenmezken ve
sömürgeleştirilmeden önce, Dünya, Asya, Avrupa ve Afrika’dan ibaret sanılırmış; ve esas olarak, Ptolemaisos’ un ‘kapalı dünya anlayışı’ geçerliymiş. İşte o zamanlar İspanya Kraliyet
Arması’nda “ Ne Plus Ultra “ yazarmış.
Yani; Herkül Sütunları, limite olmuş
dünyanın sınırlarını temsil ettiklerinden gidilecek ve sömürülecek “öteler” yokmuş o zamanlar.
Ne zaman ki
coğrafi keşifler adı altında sömürgecilik hareketleri ve katliamcılık başlamış; ve 1494 Papalığın çıkardığı Tordesillas Fermanı’yla Cabo Verde adalarının yaklaşık 1000 deniz mili
batısından geçen bir boylamla dünya ikiye bölünmüş, işte o zaman İspanya Kraliyet Armasında “Plus Ultra” yazmaya başmış. Yani bu, şu demekmiş: Monarşi tacının
ve haçlı cihatçılığın zaferi için gidin gidebildiğiniz yere ve ne gerekiyorsa yapmakta serbest ve
özgürsünüz.
Kısacası ‘sömür sömüre bildiğin kadar ve Hristiyanlaştır
Hristiyanlaştırabildiğin kadar’ demekmiş.
Bir de İspanya Armasındaki Sütunların üzerinde iki
taç görünmektedir. Bunlardan biri İspanya monarşisinin tacı diğeri ise Katolik Papalığın
tacıymış. Bu taçlar, kraliyet monarşisi
ile Katolik hristiyanlığın kutsal ittifakını simgeliyormuş. İki sütun
arasındaki kalan kalkandaki armalar ise İspanya’daki altı krallığı
simgeliyormuş.
Şimdi bu
açıklamalardan sonra gümüş para “columnario’ya
dönecek olursak , İspanyol sömürge Meksika'sında, İşpanya Kraliyet Tacı(sütun)
ile Papalık Tacı merkezde tek sütun olarak birleşince “ S “ harfi biçimli kırmızı bantla birlikte, “$” olmuş.
Daha sonra Amerika
da ayni simgeyi kabul etmiş ama kraliyet tacının(monarşi hakimiyeti) bulunduğu
sütunun yerini, bu kez, tekelci
sermayenin tacı(egemenliği) almış olarak.. Bazen, her iki sütünü da kabullenerek..
Ama ; zamanla, Sermayenin Tacı İle Hristiyanlık Tacının kutsal ittifakı,
tekelci sermayenin egemenliği ve otoritesi altında birleşerek ‘sermaye-dünyası’nda
yerlerini almışlar.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder